Only in Dutch

De verdwijning van Eva Zomers – recensies

De Groene Amsterdammer (oktober 2006) door Kees ’t Hart.

‘Dit is het jargon van de liefde, het verlangen en het mooie leven en het doordesemt dit verlangende en tegelijk soms bijna overdreven elegante en altijd, laat ik het maar gewoon zeggen, lieve boek.’

>> open de volledige recensie in een pdf.

Brabants Dagblad (28 november 2006) door Mieske van Eck

‘ Een mysterieus, mooi in elkaar gestoken verhaal over schrijverschap, vriendschap, verbeelding en werkelijkheid en over volwassen worden.’

>> lees hier de volledige recensie.

ELLE (oktober 2006) door Maartje Laterveer.

‘In deze roman laat ze duidelijk zien dat ze vertelkwaliteiten bezit die ze op een […] uitzonderlijke manier combineert met filosofische wijsheid en talent om
personages neer te zetten. Gaat dat lezen dus.’

>> lees hier de volledige recensie.

BLVD (december 2006) door Magriet van der Linden.

‘Fascinerende gegevens […] een mooi verhaal […] de moeite waard.’

>> lees hier de volledige recensie.

De Volkskrant (januari 2007) door Edith Koenders.

‘Polders heeft haar plan grondig uitgewerkt: ze citeert uit het werk van de gefingeerde schrijfster, heeft een website ontworpen om de suggestie van echtheid te wekken en verwijst in haar bibliografie achter in het boek naar Zomers (fictieve) literaire productie. Geen toeval allemaal, want een van de thema’s van het boek is de verbeelding.’

Leidsch Dagblad (november 2006) door Wim Vogel.

‘Opnieuw die ambitie, opnieuw die drang filosofische vragen te stellen en opnieuw schaamt ze zich er niet voor iets af te weten van Camus en andere existentialisten.’

Vrijzinnig humanisme – internet – door V De Raeymaeker.

Claire Polders heeft duidelijk heel veel zorg besteed aan de opbouw van haar roman die ingenieus in elkaar geknutseld is […]. De schrijfster weet je interesse op te wekken en levendig te houden. Ze is bijzonder erudiet, kent de naoorlogse geschiedenis, ze denkt na over de Kunst in al zijn geledingen, ze filosofeert, peilt naar het allesoverheersende belang van het woord.’

>> lees hier de volledige recensie.

Recensieweb – internet – door Lotte Brugman.

‘Het boek is sfeervol en de ontwikkeling die Marga doormaakt, is interessant. Bovendien heeft Polders een aangename zinsbouw en woordkeuze.’

>> lees hier de volledige recensie.

NBD Biblion – internet – door J.A.M. van den Broek.

‘ Deze nieuwe roman is net als haar eerste ambitieus te noemen. […] De roman volgt bovendien een nauwgezette, gecompliceerde structuur met veel sprongen in tijd, perspectief en plaats. Toch blijft het verhaal goed te volgen en zeer leesbaar, mede dankzij Polders’ vloeiende stijl. Het heeft ook de nodige spanning dankzij de speurtochten en raadsels die het bevat. […] Daarnaast zijn liefde, inspiratie en de kracht van verbeelding belangrijke onderwerpen in deze meeslepende roman.’

>> lees hier de volledige recensie.

Wende Snijders tijdens de presentatie op 12 oktober 2006.

‘Ik heb het in één ruk uitgelezen. Ik verdween erin, ik heb er wat van geleerd en ik heb er vragen door gekregen. Ik ben er ook een beetje verward door geraakt, omdat ik eerst dacht ‘dit kan niet’,
maar langzaam ontvouwt het verhaal zich en dacht ik ‘het kan wel.’
Ik heb er van genoten en ik hoop dat iedereen er net zoveel plezier aan beleeft als ik, en dat iedereen het gaat lezen, want het is hartstikke mooi!’

Maarten Asscher tijdens de presentatie op 12 oktober 2006.

‘Ik ben pas op bladzijde veertig, dus ik kan er nog niet veel over zeggen, maar ik kan al wel zien dat je op het vlak van constructie en compositie nog ambitieuzer te werk bent gegaan dan in je eerste boek.
[…] Een romandebuut is een beetje als een eerste liefde die je ontrouw moet worden om een tweede boek te kunnen schrijven. En dit tweede boek smaakt naar een verder oeuvre.’